موکادیزاین

دیزاین در حال ناپدید شدن است؛ آینده دیزاین‌ از نگاه فیلیپ استارک

در دنیای طراحی نام فیلیپ استارک (Philippe Starck) به یک برند تبدیل شده است. فهرست طرح‌ها و دستاوردهای او طولانی است. از طراحی محل سکونت در ایستگاه فضایی بین‌المللی تا قایق بادبانی استیو جابز.

مطلبی که در ادامه می‌خوانید مصاحبه جدیدی از این طراح برجسته است که در هنگ کنگ و کافه‌ای که او به تازگی طراحی کرده انجام شده و سایت فوربز آن را منتشر کرده است.

آینده طراحی را چطور می‌بینید؟

من یک سناریو واحد نمی‌بینم. هر چیزی به این دنیا می‌آید، زندگی می‌کند و می‌میرد. دیزاین از این الگوی جهانی مستثنا نیست. طراحی مدرن در سال ۱۹۵۰ توسط لویی (ریموند لویی) شکل گرفت و در مدت بیست سال به پایان رسید. اگر بخواهیم تعریفی ساده داشته باشیم باید بگویم که دیزاین و در وهله اول تزئینات، رو به نابودی است. معتقدم که به دلیل تمایل ما به سبک زندگی غیرمادی، دیزاین در حال ناپدید شدن است.

مواد کمتر به معنی اشیاء کمتر برای طراحی است. دیزاین تا ۲۰ سال دیگر ناپدید می‌شود.

با این وجود من جدیداً به آینده‌ی آینده علاقه‌مند شده‌ام، یعنی فضا. با شرکت Axiom در پروژه ایستگاه فضایی بین‌المللی که در جهت توسعه صنعت توریسم فضایی فعالیت دارند همکاری کردم. به گفته فرمانده ایستگاه فضایی که با آنها کار می‌کردم، بطور شهودی راه‌حل‌های زیادی برای مشکلات پیدا کرده‌ام؛ مشکلاتی که زمان زیادی از بروز آنها می‌گذرد.

حتی اگر طراحی مرسوم در سال‌‌های آینده به طور کلی دگرگون شود، من هنوز پروژه‌های بی‌شماری برای تحقق یافتن دارم.

هوش مصنوعی چه نقشی در آینده طراحی دارد؟

هوش مصنوعی در همه جا حضور خواهد داشت. این تنها ابزاری است که جهان را بازیابی می‌کند. زمین مانند قایق سرگردانی است که از یک طرف می‌سوزد و از طرف دیگر در حال غرق شدن است. به نظر می‌رسد که هوش مصنوعی برای نجات بشریت ضروری است.

با توجه به تأثیر آن بر دنیای طراحی، پیشتر با همکاری Autodesk از هوش مصنوعی برای طراحی یک صندلی استفاده کرده‌ام.

موضوع پروژه، پاسخ به یک سؤال ساده بود: چگونه با استفاده از حداقل مواد و انرژی به بدنم استراحت بدهم؟

هوش مصنوعی مورد نظر، به مدت دو سال و نیم، تحت یادگیری عمیق بود. مفهوم‌سازی شیءی مانند صندلی بسیار پیچیده است؛ اما سرانجام، هوش مصنوعی توانست با مواد کمتر صندلی کارآمدتری نسبت به من طراحی کند. محصولات بشر، خوبی‌های بیشتری نسبت به بدی‌های آن دارد، در کل به نقش مثبت و موثر علم، باور دارم.

با این حال آینده دیزاین فقط استفاده از تکنولوژی‌های جدید نیست، منابع الهام‌بخش و فضاهای جدید هم تعیین ‌کننده‌اند. امروزه توجه دنیا به سمت آسیا به خصوص چین جلب شده است. این کشور برای بسیاری از برندهای غربی به ویژه بخش تجملاتی آن نقشی اصلی و تعیین‌کننده دارد؛ اما آیا برای دیزاین هم همین قدر اهمیت دارد؟

اگر نام فیلیپ استارک را به صورت حروفِ چینی تصور کنید، شمایی از یک تصویر را می‌بینید که در آن شمن‌ها در حال دعا کردن برای بارانند. آیا فیلیپ استارک پیامبر دیزاین و نابغه‌ای فرستاده شده از آسمان نیست؟

الهه شما کیست؟ چین از چه نظر برای شما الهام‌بخش است؟

من الهه ندارم، چین هم برای من استثنا نیست. فقط نبوغ برای من الهام‌بخش و رضایت‌بخش است. انیشتین، پاسکال، افلاطون، بطلمیوس، دکارت، ویکتور هوگو، این افراد استادانِ مطلق هستند. در مورد کشور چین، چیزی که آن را تحسین می‌کنم، حسِ عمیقِ خلوص (بی‌زمانی و بی مکانی) است.

دیزاین برای همه؛ ویدئوی کوتاهی از فیلیپ استارک :

آیا با چین زیاد همکاری دارید؟

زمانی همکاری می‌کنم که از طرف آنها به کار دعوت شوم. همیشه یک ماجراجویی هیجان‌انگیز در پیش است، مثل زمانی که با شیائومی کار کردم، شرکتی نوپا و جوان که به شکل سنتی مدیریت نمی‌شود.

در غرب با یک ساختار استدلالی خطی مواجهید اما سیستم فکری چینی‌ها مانند ترکیبی از اتم‌های ریز است. من برای طراحی تلفن mid-MIX 2S با شیائومی همکاری داشتم. این‌گونه پروژه‌ها همیشه همراه با شناخت بهترِ تفاوت‌های فرهنگی است.

اگر فیلیپ استارک به طراحی اشیاء آینده و سرزمین‌های آینده مثل چین علاقه دارد، به نسل جدید طراحان مانند کارل چوکری Karl Chucri هم علاقه‌مند است.

دیزاین، زیبایی است یا عملکرد؟

صرفاً عملکرد است. زیبایی‌شناسیِ یک شیء، فقط در حد نیازهای اولیه ارگونومیکی است. پارامترهای زیادی برای دیزاین وجود دارد: سیاست، جنسیت، طنز یا آموزش. دیزاین به وضوحِ عملکرد شیء کمک می‌کند.

طی مدت یک سال، چند پروژه را مدیریت می‌کنید؟

به طور میانگین ۲۰۰ پروژه

کدام پروژه فعلی برایتان اهمیت بیشتری دارد؟

در حال حاضر شوق و هیجان زیادی برای مجموعه عطر خودم یعنی استارک پاریس دارم. من یک رؤیاپرداز حرفه‌ای هستم. با یک قطره از مایع معطر می‌توان یک دنیای زودگذر و یک رویای موقت به وجود آورد. برای مدتی شخص در حبابی شیشه‌ای قرار می‌گیرد، ‌حبابی که از او محافظت می‌کند و به او اعتماد به نفس می‌بخشد. این خارق‌العاده است.

از نظر شما طبیعت انسان چگونه است؟

انسان یعنی تکامل. انسان یعنی سرعت. ما به این دلیل وجود داریم که خود را تغییر می‌دهیم، ما تبدیل می‌شویم. من سعی کردم عطر Peau d’Ailleurs خود را آیینه‌ای برای این سیر تکاملی قرار دهم، به ویژه برای هویت جنسی. جنسیت کاملاً مردانه یا صرفاً زنانه دیگر با جعبه‌ها و بسته‌بندی‌های ثابت و مشخص مطابقت ندارد. این عطرِ بدون جنسیت، به من امکان می‌دهد تا به طبیعت سیالِ هویت جنسی نزدیک شوم.

به عنوان سؤال پایانی، چگونه یک نفر فیلیپ استارک می‌شود؟

کسی نمی‌تواند فیلیپ استارک شود ولی می‌تواند سندروم آسپرگر خفیف داشته باشد (سندرمی که باعث ناسازگاری شخص با جامعه می‌شود.) برای مثال، من علاقه زیادی به علم دارم اما نمی‌توانم فرمول‌های تقسیم یا ضرب را حل کنم. با این حال در تلاشم تا جامعه بهتری برای دوستان، خانواده و جامعه‌ام خلق کنم.

 

برگرفته از: forbes

 

 

موکادیزاین

از طریق ایمیل به من اطلاع بده:
اطلاع از
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات